akuvavra.cz > e-shop > e-shop

Často kladené otázky pokračujte ve čtení

* * * * * *

► Pokud svítí kontrolka dobíjení je správně dobíjen akumulátor?

◄ Většinou ano, ALE kontrolka dobíjení je orientační znamení toho, že se zvýšilo napětí alternátoru na stejný potenciál jako baterie. To znamená, že při zhasnuté kontrolce dobíjení nemusí alternátor plně dodávat předepsané dobíjecí napětí cca 14V/+-0,2V(může pracovat na jednu nebo dvě fáze atd.). V případě pochybností doporučuji nechat dobíjení přeměřit.

* * * * * *
► Musím nabíjet baterii

◄ Při krátkých jízdách, častých startech nebo při odstavení auta, kdy není zajištěna plná kapacita akumulátoru, je potřeba provést vyrovnávací dobíjení autobaterie, aby nedocházelo k usazení síranu z elektrolytu (sulfataci) a tím k snížení výkonu, nebo poškození baterie. V případě plánovaného odstavení automobilu je doporučeno akumulátor odpojit od elektroinstalace. Současné automobily mají klidový proud kolem 0,025A, to je 0,6Ah za den, to znamená odebraná energie za měsíc 18Ah a za dva měsíce to dělá 36Ah. V tomto případě se již jedná, u běžného automobilu, o zcela vybitou baterii.

* * * * * *
► Jsou motocyklové , uzavřené , nerozlitelné baterie opravdové "gelovky" ?

◄ V zásadě všechny uzavřené motocyklové akumulátory nemají gelový elektrolyt , ale používají LF technologii kde je elektrolyt vázán na mikrovláknu . Gelový elektrolyt má vyšší odpor a při vyšších proudech se rychle zahřívá , takže pro startovací proudy není ideální . Gelové baterie mají spíše využití u trakčních aplikací .

* * * * * *

► Jak funguje "magické oko" , kontrolka na akumulátoru ?

◄ Kontrolka na víku akumulátoru je v podstatě hustoměr v jednom článku , zhruba ukazuje stav nabití . Místo plováku má barevnou kuličku (např.Varta používá zelenou barvu) , která se vznáší při hustotě 1,26-1,28kg/l (nabitý stav) , při vybití kulička klesne na dno kontrolky a tím se odrazí světlo ode dna kontrolky (bílá barva) .

* * * * * *

► Jakou životnost má akumulátor ?

◄ U autobaterie se všeobecně udává žvotnost v průměru 4,5let . Podle způsobu provozu se může životnost výrazně lišit . Jsou případy , že velmi dobře provozovaný akumulátor měl životnost kolem 6let , naopak nejkratší životnost jsme zaregistrovali u motoristy , který koupil akumulátor do své dodávky a odjel na 14ti denní dovolenou , bohužel si otevřel dveře "aby automobil vyschnul" , ale při otevřených dveřích zůstala svítit žárovka osvětlení . Takže po 14dnech byla baterie totálně vybitá , desky v akumulátoru pokryl bílý síran , nešla nabit a tím byla životnost akumulátoru ukončena . U trakčních , záložních akumulátorů ma vliv na životnost konstrukce , respektive počty vybíjecích cyklů .

* * * * * *

► Nepoškodím akumulátor nebo autoelektriku když při výměně odpojím jako první plus(+) kontakt ?

◄ Z elektrického hlediska je v zásadě jedno který kontakt se odpojí jako první . Prvotně doporučované odpojení mínus(-) pólu je z důvodu možného dotyku (zkratu) , protože odpojením mínus(-) pólu odpojíte od akumulátoru větší neizolovanou plochu (skelet , motor , atd.) a tím se sníží riziko náhodného dotyku plusu(+) s okolní kostrou .

Takže nakonec , správný doporučený postup je :
- před výjmutmí baterie z vozidla nejdříve odpojte mínusovou (-) svorku
- při zpětné montáži nejdříve upevněte plusovou(+) svorku

* * * * * *

► Mohu použít startovací akumulátor jako záložní zdroj ke kotli nebo krbovým kamnům ?

◄ Pro záložní zdroje doporučuji použít trakční akumulátor (vhledem k životnosti) . Startovací akumulátor není určen pro hlubší vybíjení (rychle nastupuje sulfatace a následné poškození) , u startovací baterie není ani definován počet vybíjecích cyklů .

* * * * * * 

Často kladené otázky


Název produktu Cena Naše cena  

Často kladené otázky (pokračujte ve čtení)

   

Uvedené ceny jsou bez DPH 21 %

[ zpět ]